British Broadcasting Corporation Ltd. History

Address:
Broadcasting House
London, W1A 1AA
England

Telephone: 44 171 580-4468
Fax: 44 171 637-1630

Website:
State-Owned Company
Incorporated: 1922 as British Broadcasting Company Limited
Employees: 27,000
Sales: £1.8 billion (US$2.4 billion) (1996)
SICs: 4832 Radio Broadcasting Stations; 4833 Television Broadcasting Stations

Company Perspectives:

We promise: to provide something for everyone; to be fair, accurate and impartial; to provide value for money; to improve access to BBC services; to be accountable and responsive.

Company History:

The British Broadcasting Corporation Ltd. (BBC) is the largest public sector media company in the world. Affectionately known as "Auntie" or simply "the Beeb," the BBC celebrated its 75th anniversary in 1997. Its domestic services include two national color television channels, five national radio networks, regional television and radio services, and local radio stations throughout England, Scotland, Wales, and Northern Ireland. Domestic operations are financed largely through the sale of television licenses to households with at least one television. Set at £91.50 ($138) in 1997, this annual fee for a color license generated 95 percent of the BBC's revenues. Renowned as a public institution, the BBC's commercial interests were a growing source of funding and debate in the 1990s. With revenues of £350 million in 1996, BBC Worldwide was the corporation's biggest commercial operation, embracing publishing, multimedia, and international activities.

The BBC derives its authority from a royal charter granting it the right to operate throughout the United Kingdom. Renewed every 10 to 15 years, the current charter was enacted in 1996 and is in effect through 2006. Because the charter is issued by the British monarch and not by a political party, the BBC's independence and impartiality are constitutionally guaranteed. The terms and conditions under which the BBC operates its transmitters and technical apparatus are embodied in a second document, the BBC License, issued by the home secretary (the government minister responsible for broadcasting). The license prohibits the corporation from carrying advertising or allowing sponsorship of any kind. In theory the license also allows the home secretary to veto broadcasts which are deemed inappropriate, but this right has never been exercised. The BBC is governed by a 12-person board of governors appointed by the monarch in consultation with a council of senior politicians from the main political parties in the United Kingdom and the British Commonwealth. It is the responsibility of the board to safeguard the public interest by ensuring that the BBC's output reflect the uncompromising standards enshrined in its constitution. The governors in turn appoint a director-general and other experienced industry executives to oversee the day-to-day operations of the BBC. Governors and management are jointly responsible for policy and general strategy decisions.

Founded in 1920s

The history of this august institution parallels the history of broadcasting itself. The British Broadcasting Company Limited, as it was originally known, came into being on October 18, 1922. It represented a collaboration between leading radio manufacturers--such as the Marconi Company and the General Post Office (GPO)--that wanted to introduce a national service in Britain while preventing any individual manufacturer from gaining monopoly power. The new company had a share capital of £100,000, shares being allotted only to "genuine British manufacturers employing genuine British labor," and generated income in two ways. It was entitled to half of the Post Office license fee of 10 shillings (75 cents) and would receive royalties on the sale of radio transceivers made by member companies. The license was introduced on November 1, 1922. By December 31 of the same year, 35,744 licenses had been issued.

On the evening of November 14, 1922, Arthur Burrows, the company's first director of programs, read two news bulletins from Marconi House in London. These were the first daily transmissions at the BBC. The following day, radio stations opened in Manchester and Birmingham, and by the end of the month, British radio enthusiasts could tune into five hours of broadcasting daily. Despite the fact that the original broadcasters had little experience in the field--or perhaps because of it--the standards they established in both news service and children's programming set the tone for decades to come. Their success was partially due to the influence of John C. Reith who, at the age of 33, became the company's first general manager. Reith was a Scottish war veteran with a background in engineering and a clear vision of what public broadcasting could achieve if run by an idealistic team. He determined company policy and dictated the program mix. In Reith's first year at the helm, programming expanded to include outside broadcasts of opera and theater, daily weather forecasts and live commentaries of sporting events. To keep track of this range of programs, the BBC published a guide called the Radio Times, that included scheduling information, commentaries, and articles on the development of the new medium. By the end of 1923, an experimental broadcast had reached America, and a Radiola Paris transmission had been relayed to listeners in the south of England. Meanwhile, the number of U.K. stations operated by the BBC had increased to 10 while the number of employees had risen from four in December 1922 to 177 in December of the following year.

The number of stations grew over the next few years, as did the power of broadcasting. During the general strike of May 1926, publication of most newspapers was suspended for a week. Also at this time, the BBC increased its daily news broadcasts to five, becoming the sole medium of mass communication in many parts of the country. Although government pressure prevented the BBC from interviewing striking miners on the air, Reith campaigned successfully to maintain the company's editorial independence with respect to reporting on strike developments. The BBC's position was strengthened on January 1, 1927, when the British Broadcasting Company became the British Broadcasting Corporation, established under a new royal charter guaranteeing that it was not "a creature of Parliament and connected with political activity." The motto of the new company was "And nation shall speak peace unto nation." Sir John Reith was appointed director-general, a post he maintained until 1938. The postmaster general (the chief executive of the Post Office) continued to collect license fees from the public and place restrictions on permitted broadcasting hours, but policy-making responsibility was transferred to a five person board of governors, a tradition which continues to the present day. During the depression years of 1930--31, 1,000 licenses per day were issued, and by 1935 an estimated 95 percent of the population were able to receive at least one BBC program in their homes. Complete reception coverage was a guiding principle of the BBC, and indeed it was perhaps among the poorest classes and in the most remote regions of the country that the service was most appreciated. It was also during this period that the first foreign-language broadcasts were made from Bush House in London. An Arabic service was inaugurated in January 1938, to be followed two months later by service in Portuguese and Spanish.

Inauguration of Television in the 1930s

Television service had a more difficult birth. The BBC had been experimenting with television broadcasts since 1932 and, in November 1936, was able to launch the world's first high-definition black-and-white service under the leadership of director of television Gerald Cock. During the first three years, the prohibitive cost of television sets limited the number of viewers to 20,000, but the range of programming was impressive and foreshadowed the tremendous influence which television would exert in the postwar years. Among the events covered by fledgling BBC Television was the coronation of King George VI and Queen Elizabeth and a performance of Macbeth with Laurence Olivier in the title role. On September 1, 1939, however, television broadcasts ceased. The television transmitter at Alexandra Palace in London was a perfect aircraft direction finder, and, for national security reasons, the service remained off the air for the duration of World War II. The BBC reopened in June 1946, when 100,000 viewers in the greater London area watched a broadcast of the victory parade celebrating the end of the war, and reached a high point on June 2, 1953, with the historic televising of Elizabeth II's coronation inside Westminster Abbey.

BBC radio had a tremendous impact with its informative broadcasts during the war years. Its influence was felt far beyond the borders of the United Kingdom; it was in foreign-language broadcasts to the occupied territories that the Overseas Service came into its own. The BBC approach to news reporting was captured succinctly by R. T. Clark, director of foreign news, who told his augmented news staff: "It's war now ... tell the truth ... that's our job ... thanks very much and good luck." Meanwhile, on the domestic front, home broadcasting stations were restricted to a single wavelength named the Home Service, which introduced innovative if still rather high-brow programming in a supreme effort to boost the country's morale through the early war years. In January 1940, a second program was introduced with the aim of lifting the morale of British troops stationed overseas. Attractions such as popular American variety stars quickly helped the Forces Program secure a huge civilian audience in Britain. At the end of the war the Forces Program was renamed the Light Program, becoming the BBC's first formal admission that frivolity had a permanent place in the radio schedule.

Post-World War II Prosperity Brings End to BBC's Monopoly

By 1946 a combined radio and television license was being offered for £2 ($2.90), and the Home and Light Programs had been supplemented with the addition of a third program, designed to meet what was controversially perceived as "the virtually insatiable demand for serious literature and drama, for good music and intelligent discussion." Classical music fans in particular benefited from the change. In 1947 the BBC was granted a third royal charter and, in spite of fuel shortages which led to the temporary suspension of all television service and some radio service, continued to expand the geographical scope and variety of its operations.

In 1950 the number of permanent employees at the BBC topped 12,000, and new television studios were opened at Lime Grove in London. In the same year, the Beveridge Committee on Broadcasting published a lengthy report which upheld the BBC's right to exercise a broadcasting monopoly. In 1951, however, the Labour government of the austere postwar period was replaced by a Conservative government which deplored nationalization and stressed the importance of the free market in raising Britain's depressed standard of living. As unemployment rates continued to fall and demand for consumer goods soared, public debate focused on television as a legitimate medium for advertising the exciting new products. The Television Act of 1954, sponsored by the Conservative government, broke the BBC's television monopoly. As a direct consequence of the Television Act, an Independent Television Authority (ITA) was formed, and on September 22, 1955, the first commercial broadcast went on the air. Although advertising was now permitted on independent stations, it remained strictly regulated, and most analyses of the first decade of independent television focus on the many similarities between the ITA and the BBC, rather than on their differences.

Technological Developments in 1950s, 1960s, and 1970s

Meanwhile, television technology was also developing apace. In October 1955 the first experimental color television transmissions began from Alexandra Palace in London. By this point, approximately 95 percent of the population could receive television at home. Program hours were increased accordingly, from 38 hours per week in 1954 to 50 hours a week in 1955. A new emphasis was placed on regional broadcasts and regional offices were given greater programming autonomy. Outside broadcasts, too, became more adventurous. In October 1959, for example, the popular astronomy program Sky at Night included photographs taken by a Russian spacecraft on the far side of the moon. These innovations were achieved at a price, and, as concern about the financing of the BBC mounted, the government took the unusual step in 1963 of abolishing the excise duty on the television license and allowing the BBC to keep the full £4 fee. One result of this improvement in finances was the introduction in April 1964 of the second television channel, BBC2, which was described by Director-General Hugh Greene as a "complement rather than a competitor" to BBC1. Greene was a controversial figure, much criticized by more conservative elements in the press for encouraging irreverent satire and populist drama at a time when the BBC was supposed to provide an alternative to the commercialism of the independent channel. However, BBC2 quickly established itself as a forum for minority and specialized programming in much the same way as the Third Program had done for radio listeners 18 years previously. Initially available in the London region only, transmission capability spread in a few years to all corners of the United Kingdom.

In July 1967, BBC2 followed the American lead, and became the first European television station to offer regular color television service using the PAL system. The success of the color venture led to the introduction of a supplementary £5 license fee in 1968, with color service being extended to BBC1 and the independent channel in November 1969. A parallel development was the spread of stereo VHF radio stations throughout the United Kingdom. In keeping with the enhanced broadcast capabilities of the VHF system, the BBC introduced a fourth radio network in 1967 that was devoted to popular music and named it Radio 1. The existing networks became Radios 2, 3, and 4, respectively. A fifth radio network would open in August 1990.

Programming Controversies in 1970s and 1980s

By the 1970s many critics felt that in its determination to maintain audience viewing figures, the venerable Beeb was producing lowbrow, rather than substantial, programs. Representatives of the corporation pointed to a long list of award-winning shows in rebuttal of this argument. Of graver concern to BBC executives was the company's long-term financial health. In 1975 expenditure exceeded income for the first time. A series of highly publicized budget cuts at the BBC in the early 1980s highlighted the relative financial strength of the big commercial networks, that were now producing such lavish period pieces as Brideshead Revisited, once the BBC's exclusive preserve. Commercial television was also beginning to take the initiative in new kinds of programming. The introduction of breakfast time television on the BBC in January 1983, for example, was a response to a similar venture on the commercial network.

In the summer of 1985, an incident occurred which focused attention on the BBC's accountability to the British government. At the center of the controversy was a BBC documentary about Northern Ireland titled At the Edge of the Union that featured an interview with the alleged chief of staff of the Provisional IRA. Several days before the program was due to be screened, the board of governors of the BBC bowed to pressure from Leon Brittan, the home secretary, to withdraw the documentary on the grounds that it offered a legitimate platform to terrorism. This decision led to a disagreement with the corporation's director-general, Alasdair Milne, who objected to what he viewed as unacceptable levels of censorship both within and external to the BBC. Journalists at the Home Services and the World Service staged a one-day strike in protest, and, when colleagues at the rival commercial network walked out in sympathy, news coverage in the United Kingdom was effectively suspended for the day. The strike ended when the director-general announced that At the Edge of the Union would be broadcast at a future date with some minor explanatory additions. The offending interview would not be cut.

The effect of this incident on morale within the BBC and on the corporation's reputation worldwide was considerable. The timing of the controversy was also unfortunate, since Leon Brittan had recently appointed a committee under the chairmanship of professor Alan Peacock to look into financing options for the BBC. The Peacock report was published in July 1986. It firmly rejected the idea of introducing advertising, a stance strongly supported in the press. On the other hand, the criticisms in the report did inspire a new set of guidelines for producers, giving them much greater flexibility in financing their productions. The following year, the company's commercial activities were expanded with the creation of BBC Subscription Television Limited as a fully owned subsidiary of BBC Enterprises. BBCSTV, a provider of late-night niche subscription services, was a timely response to fundamental changes in the structure of the broadcasting industry. A second BBC initiative was realized in April 1991 with the launch of BBC World Service Television Limited in Europe. Designed as a self-funding cable subscription service, World Service Television offered 18 ten-minute international news bulletins a day, in addition to highlights from the domestic services produced by BBC1 and BBC2. In November 1991 World Service Television was extended to Asia, a market with an estimated 170 million English speakers. This new venture was especially popular in India, where early reports indicated that it was watched by seven times as many people as CNN.

Whither the BBC?: The 1990s and Beyond

The BBC entered the 1990s engaged in much soul-searching. Sixteen task forces were appointed and spent a year looking at the entire scope of BBC operations from the inside. Titled "Extending Choice--The BBC's Role in the New Broadcasting Age," the resulting 88-page document released in November 1992 highlighted the BBC's arguments for charter renewal. In summarizing the document, Chairman Marmaduke Hussey identified three factors that he believed were crucial to the corporation's future success: efficiency, accountability, and, above all, a "robust spirit of independence from political pressures and commercial interests." Only if all three areas were addressed, he continued, could one of the most highly regarded broadcasting companies in the world continue to fulfill its historic commitment to public service.

That December, Hussey and the board of governors hired John Birt to replace Sir Michael Checkland as director-general. A former executive at ITV, Birt got off to a very bad start at his new employer. To begin with, Birt cut a secret deal with the board to work as a consultant, thereby avoiding some £1,500 in annual taxes and billing some questionable expenses (Armani suits, for example) to the BBC. Though totally legal, the arrangement infuriated the broadcaster's rank-and-file, who succeeded in demanding that he be made a regular staff member.

Birt's policies did not go over well with staff, either. In an effort to bring the corporation's notoriously high expenses into line, he inaugurated a cost-cutting strategy dubbed "Producer Choice" in April 1993. This reform reorganized the BBC's many in-house services into "business units" subject to productivity review, then encouraged program producers to use the most financially and creatively appropriate facilities and services they could find, whether in-house or independent. Producer Choice was intended to introduce competition to the production process, but some critics both within and without the BBC charged that an over-emphasis on financial accountability was stifling creativity and lowering morale.

At the same time, the BBC struggled to reconcile its traditional role as a publicly-funded broadcaster with its nascent commercial activities. Anna Griffiths and Conor Dignam of Britain's Marketing magazine summarized the dilemma succinctly: "The catch-22 for the BBC is that it feels it is imperative to move into new media markets, yet every expansion of its brand raises questions about whether it should still be funded by the license fee." Limiting itself to broadcast television and radio would doom the corporation to marginalization as the proliferation of cable, satellite, and digital channels sliced away at its audience. But by putting its venerable moniker on everything from books to pay digital television stations, the BBC invited criticism from license-payers, advertisers, and competitors.

Auntie was holding her own in the mid-1990s, maintaining an overall 44 percent share of the television audience and 49.6 percent of radio as of 1996. The BBC retained a record £520 million (US$878 million) in the fiscal year ended with June 1997. It announced plans to invest £1 billion in digital television ventures and another 500 million in its other services by 2002. Though debate over the broadcaster's dual personalities continued to rage, in 1994 the government elected to preserve the institution's fiscal and organizational structure, and in 1996 approved a new six-year charter. In his director-general's overview that year, Birt called the new charter and the increased license fee it instituted "a vote of confidence." Whether that confidence was well-placed remained to be seen as the BBC made its way through the treacherous media market of the late 20th century.

Principal Subsidiaries: BBC Enterprises Limited; BBC World Service Television Limited; BBC Subscription Television Limited; BBC Investments Limited; Opinion and Broadcasting Research (OBR) Limited; Lionheart Television International Incorporated (U.S.A.); BBC Telecordiale (SARL) (France); Redwood Publishing Limited (77.5%); World Publications Limited (76%); Hartog Hutton Publishing Limited; Video World Publishing Limited; Ealing Studios Limited; BBC Enterprises (Investments) Limited.

Principal Divisions: BBC Broadcasting; BBC Production.

Further Reading:

  • Antcliffe, John, "Politics of the Airwaves," History Today, March 1984.
  • Black, Peter, The Biggest Aspidistra in the World, London, British Broadcasting Corporation, 1972.
  • Briggs, Asa, The BBC: The First Fifty Years, Oxford, Oxford University Press, 1985.
  • Butler, Daniel, "Auntie's Bloomers," Accountancy, December 1996, pp. 34--36.
  • "Changing Channels," The Economist, November 28, 1992, pp. 17--18.
  • Clarke, Steve, "Brits Await Changing of the Guard," Variety, May 12, 1997, pp. 39--40.
  • Dawley, Heidi, "The BBC As We Know It Is Signing Off," Business Week, August 12, 1996, p. 50.
  • Dawtrey, Adam, "BBC's Birt Survives the Dirt," Variety, March 22, 1993, pp. 29--31.
  • "Digital Adventure: The BBC," The Economist, March 15, 1997, p. 61.
  • "The Dirt on Birt," The Economist, March 20, 1993, p 65.
  • "From a Whisper to a Scream," The Economist, November 28, 1992, p. 66.
  • Gelb, Norman, "Trouble At the BBC; John Birt's Revolution," The New Leader, July 12, 1993, pp. 3--4.
  • Griffiths, Anna, and Conor Dignam, "The Two Faces of the BBC," Marketing, April 10, 1997, pp. 20--21.
    Guide to the BBC 1992, London, British Broadcasting Corporation, 1992.
  • Heller, Robert, "Bravo for the Bean Counter," Management Today, November 1996, pp. 28--32.
  • Leapman, Michael, The Last Days of the Beeb, London, Allen & Unwin, 1986.
  • McDonnell, J., Public Service Broadcasting: A Reader, London, Routledge, 1991.
  • Trethowen, Ian, "Turning Point at the BBC," World Press Review, August 1980.
    This Is the BBC, London, British Broadcasting Corporation, April 1992.
  • Walker, David, "How Did the Beeb Do It?" Public Finance, July 15, 1994, p. 7.

Source: International Directory of Company Histories, Vol. 21. St. James Press, 1998.